Fra Athelas nr. 12, 1995, copyright Imladris - Danmarks Tolkienforening

Medlemsting i Hinnerup

ved Århus lørdag den 28. oktober 1995

 

Refereret ved Svend Runge Nielsen

 

Så har der igen været Medlemsting i Imladris. Denne gang blev det holdt i det midtjyske på Hinnerup Bibliotek & Kulturhus. Tinget startede kl.13 og ikke kl. 12, da nogle af medlemmerne skulle proviantere efter en lang rejse.

Ved mødets start blev undertegnede udpeget til referent (så det er ikke for sjov, jeg skriver dette). Dagsordenen var som følger:

 

1. Valg af ordstyrer og referent, samt godkendelse af evt.

fuldmagter fra medlemmer.

2. Rådets beretning.

3. Gennemgang og afstemning om godkendelse af regnskab og

budget.

4. Fastsættelse af kontingent for det følgende regnskabsår.

5. Indkomne forslag:

a. Nordens Tolkien-festival.

6. Valg af Rådsmedlemmer og supleanter.

7. Valg af revisor og revisorsupleant.

8. Eventuelt.

 

Og så gik tinget i gang.

 

Punkt 1: LT blev enstemmigt valg som ordstyrer, hvilket han var godt tilfreds med, da han aldrig havde bestridt denne post før. Som før nævnt blev jeg valgt som referent (mærkeligt nok intet kampvalg). Da der ikke var nogen fuldmagter, der skulle godkendes, kunne vi roligt bevæge os videre til næste punkt på dagsordenen.

 

Punkt 2: Nu skulle vi så alle høre, hvad Rådet havde at fortælle forsamling-en. Det var hurtigt overstået. Grunden var, at der ikke havde været nogen aktivitet i Rådet siden sidste Medlemsting, som var i Roskilde den 12. marts '95. Fra Rådets side beklagede man sig over, at de ideer, som har været fremsat i foreningen, ikke bliver ført ud i livet. Der er ikke nogen, som vil påtage sig den opgave at skulle arrangere aktiviteter i Imladris. Man var i Rådet godt træt af, at de arrangementer, som man prøvede at stable på benene, ikke bliver til noget, fordi medlemmerne ikke er aktive og ikke vil tage del i ansvaret for et arrangement. Af disse grunde har Rådet ikke foretaget sig noget, da der ikke har været nogen basis for at lave noget, som alligevel ikke bliver til noget pga. manglende opbakning fra medlemmerne. Rådets råd (ja, det lyder dumt) var, at folk med ideer også gerne må tage initiativ til, at deres ideer føres ud i livet.

 

Punkt 3: Kasserer Peter Jacome kunne meddele tinget, at der sidst i september var ca. 80 medlemmer, hvoraf knap 50 havde fornyet deres kontingent inden den 28. oktober. Derefter meddelte kassereren, at han ikke har fremlagt et regnskab for revisoren og ønskede at trække sig som kasserer for foreningen. PJ mente, ikke at have tid til at bestride denne post. Da regnskabet ikke har været forelagt vores revisor, kan jeg ikke gengive det her, da det ikke ville være det officielle regnskab. Tinget fik dog en update på den finansielle del af foreningen. Konklusionen på kassererens udlægnig af regnskabet var, at det forsat er råd til at udgive foreningens medlemsblad, Athelas. Det tilstræbes, at man udgiver fire numre af Athelas, og at administrationens udgifter sættes ned. Man mente, at nogle af administrationens udgifter kan spares, når vi får lavet en såkaldt homepage på Internettet, da man så vil spare porto til informative breve, som sendes til folk, der er inte resseret i at vide mere om foreningen.

 

Punkt 4: Kontingentet holdes uændret på 150 kr. Grunden er, at vi ikke har råd til at sætte det ned, og så er det højt nok i forvejen.

 

Punkt 5a: På forrige Medlemsting blev det besluttet, at vi gerne vil samarbejde om en nordisk Tolkien-festival. Det bliver den norske Tolkienforening, Arthedain, der kommer til at stå for arrangementet i sommeren 1997. Da der er tale om et samarbejde, kunne man lave noget til festivalen. Spørgsmålet er så: Skal vi være med? Der er to sider til dette spørsmål. Først er der det økonomiske. De foreninger, der er med til at arrangere festivalen, hæfter for et evt. over- eller underskud, vægtet efter antallet af deltagere fra hver forening. Det blev besluttet, at det kÓ äÄer fra ImladÿÄ som tilmelder sig festivalen, som står med det økonomiske ansvar. Grunden til dette var, at man ikke ville belaste ikke-deltagende medlemmer økonomisk, hvis arrangementet ikke skulle kunne løbe rundt. Alt dette får det måske til at lyde som om, at arrangementet ikke bliver planlagt forsvarligt. Dette skulle ikke være tilfældet. Når der er lavet et budget, vil det blive forelagt de respektive foreninger, som så kan sige fra, hvis man ikke kan li' budget-et. På tinget blev det gjort klart, at man kun kunne acceptere et budget for festivalen, som ikke giver underskud. Når vi som forening tilmelder os et sådant arrangement, forpligter det også til, at vi selv engang påtager os at arrangere en sådan festival i Danmark. Det kan imidlertid ikke blive foreløbigt, da foreningen ikke magter det på nuværende tidspunkt. Man blev på tinget enige om, at man gerne vil deltage i arrangementet.

 

Punkt 6: Resultatet af valget af rådsmedlemmer og revisor samt suppleanter blev således:

 

To tidligere rådsmedlemmer stillede ikke op påny. Det var Morten B. Christiansen og Jørgen Mathiasen. Vores nye Råd består derfor af følgende medlemmer:

Søren Aabyen (nyvalgt)

Thomas Laugesen (nyvalgt)

Lars-Terje Lysemose (genvalgt)

Peter Jacome (genvalgt)

Kim Hansen (genvalgt)

 

Som rådssuppleant valgtes Johnny Nielsen. Peter Jacome blev valgt som kasserer, da der ikke var andre i Rådet, som var ellevilde efter at få jobbet. Peter tog denne byrde på nakken som en rigtig helt, men vil gerne afløses hurtigst muligt [ansøgninger til dette hæderfyldte hverv modtages med kyshånd og ridderkors -Sø].

 

Punkt 7: Som revisor blev den genopstillende Kurt G. Nielsen valgt. Som revisorsuppleant blev ditto Dany Hansen valgt.

 

Punkt 8: Under eventuelt blev der fremlagt et forslag til et arrangement. Arrangementet, som skulle være en festmiddag, skulle finde sted i riddersalen på Gammel Vraa Slot den 22. til 24. september 1996. Vi blev på tinget enige om at udskyde arrangementet, da foreningen ikke kan overkomme en aktivitet i denne størrelsesorden på nuværende tidspunkt.

 

Dette var hvad der var at berette fra Medlemstinget i Imladris den 28. oktober 1995.

 

Efter den alvorlige del af programmet ville størstedelen af os have noget fast føde. Resultat blev, at vi (de tilbageblevne) fandt et pizzaria (sikkert det eneste i Hinnerup), hvor vi indtog (mærkeligt nok) en pizza. Efter at vi alle havde set LT spise færdig, skulle der lige ordnes noget papirarbejde med de nye rådsmedlemmer. Da dette var overstået besøgte vi LT, hvor vi bl.a. hørte lidt af musikken til "The Road Goes Ever On". Vi sluttede klokken 23, da det sidste tog tilbage til civilisationen gik ved den tid.

Hermed mener jeg, at jeg har udført min pligt og nedlægger mit hverv som referant og sige tak for et hyggeligt Medlemsting uden de helt store udskej-elser. Det var sjovt, selvom Jørgen ikke fik fortalt om Tolkien set med astrologiske briller, sådan som han havde annonceret.

 

[Mens de glorværdige bladbærere sled sig vej frem til dette blændende gode blad, havde vor referent andre ting for: "Håber I kommer til at hygge jer på redaktionen. Jeg skal nok tænke på jer, alt imens jeg drikker hjernen ud i Aalborg City", skrev han og overlod et meget groft skitseret referat i vore hænder, fyldt med fejl. Vi fra redaktionens side vil ikke moralisere, men mon ikke den kære Svend kunne have brugt sin fritid til noget mere nyttigt...! -red.]

Chart.dk